زبان عربی یکی از بسیط و وسیع ترین زبان های رایج در دنیاست. این زبان در بسیاری از کشورهای دنیا به عنوان زبان رسمی و یا زبان دوم صحبت می شود. یادگیری این زبان برای شما مزایا و کاربردهای متعددی خواهد داشت. زبان عربی مرجع برای یادگیری و فهم کتب ادبی و همچنین اخبار عربی آکادمیک و یا فصیح است (modern standard Arabic). اما برای ارتباط برقرار کردن، صحبت کردن و فهمیدن مکالمات روزمره شما باید لهجه بلد باشید. این لهجه ها که در کشورهای مختلف به با یکسری تفاوت شناخته میشوند در دسته بندی های مشخصی قرار میگیرند. اگر شما هم به زبان عربی علاقه دارید لازم است درباره ی این لهجه ها اطلاعات کامل داشته باشید تا با توجه به علاقه و نیازتان از یادگیری آموزش مناسب را انتخاب کنید. در این مقاله میخواهیم این لهجه ها را بررسی کنیم:

زبان عربی فصیح چیست

عربی فصیح که بسیاری آن را با عنوان عربی استاندارد و یا (Modern Standard) میشناسند همان عربی است که ما در مدرسه آموزش دیده ایم و در حقیقت زبان رسمی کشورهای عربی است. در لهجه ها این قوائد تا حدودی دستخوش تغییر میشوند. اما در مکاتبات رسمی، رسانه‌ها، کتاب‌ها، و سخنرانی‌ها استفاده می‌شود. بسیاری از آثار ادبی و فرهنگی به عربی فصیح نوشته شده‌اند درنتیجه عربی فصیح در حفظ و انتقال فرهنگ و تاریخ عربی نقش مهمی دارد.

گرچه برای فهمیدن و مکالمه روزمره به عربی متفاوتی نیاز دارید و عربی فصیح قابل مکالمه نیست اما کسانی به عربی فصیح تسلط دارند یادگیری یک لهجه بسیار آسان تر است.

لهجه شامی زبان عربی

لهجه شامی زبان عربی

در ابتدا به این پرسش مهم پاسخ دهیم که این لهجه در چه کشورهایی صحبت میشود؟ لهجه شامی لهجه کشورهای لبنان، سوریه، فلسطین و اردن میباشد. پس همانگونه که مشخص است یکی از لهجه های پرکاربرد زبان عربی میباشد و همچنین به دلیل محبوبیت زیاد فیلم ها و سریال های لبنانی و سوری این لهجه از زبان عربی در بین بسیاری افراد قابل فهم میباشید. جالب است بدانید زبان فرانسوی تأثیر قابل توجهی بر لهجه شامی، به ویژه در لبنان و سوریه، داشته است. این تأثیرات به دلیل دوره استعمار فرانسه در این مناطق و همچنین روابط فرهنگی و آموزشی بین این کشورها و فرانسه است. این تاثیرات شامل واژگان قرضی بسیار مرسوم و رایج مثل (bonjour/ bonsoir) می باشد. همچنین تاثیرات تلفظ و آوایی از زبان فرانسوی مانند تلفظ “غ” که دقیقا مانند “Paris” در زبان فرانسوی تلفظ میشود. اما فقط زبان فرانسوی نیست که تاثیراتی بر این لهجه داشته است. به ویژه در دهه های اخیر بدلیل ارتباطات بین الملل ما شاهد استفاده ی مرسوم بسیاری از کلمات انگلیسی در مکالمه های لبنانی میشویم مثل (sorry, bye, okay…)

لهجه مصری زبان عربی

این لهجه که در کشور مصر صحبت میشود بدلیل استفاده گسترده در فیلم و رسانه از کاربرد زیادی برخوردار است. لهجه مصری هم بدلیل پیشینه ی تاریخی خود تحت تاثیر زبان های ترکی، انگلیسی و فرانسوی بوده است. همچنین زبان ایتالیایی هم تاثیراتی در این لهجه داشته است. خصوصا در مناطقی که ارتباطات تجاری با این کشور داشته اند و خصوصا در بحث غذا و مد. مثل کلمه “بنطلون” که به معنی شلوار میباشد و از کلمه ایتالیایی “pantalone” به همین معنی گرفته شده است.

لهجه مصری زبان عربی

لهجه خلیجی

این لهجه در کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله امارات، بحرین، قطر، عمان و کویت رایج است. این لهجه معمولا انتخاب اول برای کسانی است که در این کشورها تجارت انجام میدهند و بازار هدف کسب و کار شان در این ناحیه می باشد.

لهجه عراقی

این لهجه در کشور عراق و برخی از کشورهای بین النهرین رایج است.

لهجه خلیجی زبان عربی

لهجه مغربی

این لهجه در کشور های شمال آفریقا مانند مراکش، الجزایر و تونس صحبت میشود.

اگر شما هم نمیدانید کدام لهجه زبان عربی را برای یادگیری انتخاب کنید همین حالا با ما تماس بگیرید تا راهنمایی تان کنیم.

کلام پایانی

زبان عربی زبانی بسیار غنی و وسیع می باشد که بسیاری از افراد یا به دلیل علاقه شخصی و یا با هدف رشد کسب و کار و پیشرفت حرفه ای این زبان را انتخاب میکنند. همانطور که توضیح داده شد این زبان با لهجه های مختلف در مناطق متفاوت صحبت میشود. برای اینکه بدانید چه لهجه ای را برای یادگیری انتخاب کنید علاوه بر علاقه ی شخصی باید بدانید هدف تان از یادگیری این زبان چیست. لینگار با تجربه چند زبانه ی خود و با دانش و همکاری اساتید آمادمیک و نیتیو زبان عربی برای شما دوره های منسجم با منابع به روز و کاربردی آماده کرده تا شما را در کمترین زمان آماده ی استفاده از این زبان کند. همین حالا دوره عربی خود را انتخاب کنید.